Mevsim Geçişlerinde Bahar Yorgunluğu

Baharla birlikte yükselen güneş, canlanan doğa ve renklenen yaşam alanları… Hepsi çok güzel ama bir de bunun “yorgunluğu” var!

Bahar ayları şüphesiz ki ruhumuza çokça iyi geliyor ancak bazen de bahar yorgunluğunu beraberinde getiriyor. Yaza sayılı günler kala hissedilen yorgunluğa zaman zaman dalgınlık, mutsuzluk, asabiyet, uyuma isteği, saçların dökülmesi, ciltte kuruluk da eşlik edebiliyor. Bu da iş ve gündelik yaşamda yapılması gerekenlerin aksamasına, iş planlarının ertelenmesine neden oluyor. Sıkı bir diyete bir türlü başlanamıyor, yapılması istenen bir spor programına adapte olunamıyor…

Zaman zaman uzasa da bu durum genellikle iki haftalık bir geçiş süresince devam ediyor. Eğer bu depresif durum uzun süre devam ediyorsa, bu alanda uzman bir hekimden yardım alınması gerekebiliyor. Kişide ortaya çıkan kaygı, asabiyet, uyku, dikkatsizlik, halsizlik yorgunluk gibi durumlar eğer iki haftadan uzun sürüyorsa ve tedavi edilmezse, daha sonra yeniden tekrarlayabiliyor, daha farklı ve ciddi sorunlara neden olabiliyor.

Vücudumuz neden ve neye tepki veriyor?

Öncelikle mevsim şartları insanların metabolizmalarını etkiler. Yani kış aylarında yavaş çalışan metabolizma, ba harda hızlanırken, vücut buna uyum sağlayamayabilir. Öte yandan baharla birlikte havadaki elektrik yükü artar ve bu da insan kimyasında olumlu-olumsuz etkilere neden olur. Eğer vücudunuzda pozitif yüklü iyonlar artarsa daha zinde ve mutlu hissederiz. Ancak negatif iyonların artması durumunda ise kendimizi yorgun, halsiz hissederiz. Bu da bahar yorgunluğu olarak tabir edilen durumun ortaya çıkmasına neden olur.

Tüm bunların yanında bahar aylarında metabolizma hızlanırken, vücudumuzda vitamin eksikliği bulunması durumunda da vücut, geçiş koşullarına uyum gösteremez. Yine kan şekeri düşüklüğü, tiroid hormunu azlığı ve böbreküstü bezinin az çalışması da yorgunluk yapan nedenler arasında gösterilir. Eğer depresyona eğiliminiz varsa, stresli bir işte çalışıyorsanız, özel hayatınızda mutsuzsanız, bahara geçişte ruhsal değişimler yaşama ihtimaliniz artar. Özellikle kır yaşamında bu durum daha az görülürken, büyükşehirlerde yaşayanlar çevresel koşulların da etkisiyle bahar yorgunluğundan daha çok etkilenebilirler. Yine beslenme düzenimiz ve yediğimiz yiyecekler bu durumun oluşmasında muhakkak etkilidir.

Bahar Yorgunluğu Nasıl Geçer?

Spor yapın: Spor fi ziksel enerjinizi yükseltir, kan dolaşımını artırır ve vücudun her hücresine kanın gitmesine yardımcı olur.

Uyku kalitenizi düşürmeyin: Uyku esnasında vücut için tamir ve şarj sistemleri devreye girer. İnsanı yeni güne hazırlayan uykunun kalitesi; yatak, yastık seçimi, ortamın havalandırılması, ışıklandırılması gibi durumlara bağlıdır. Uyku yedi saatten az olmamalıdır. Gerçekten çok yoğun olan insanlar için minimum altı saat uyku vücudun dinlenmesi açısından büyük önem taşır.

Sağlıklı ve dengeli beslenin: Sağlıklı ve dengeli beslenmenin enerji için çok önemli olduğu şüphesiz. Meyve ve sebze ağırlıklı beslenmenin proteinler ile desteklenmesi enerji sağlar. Fastfood gibi bolca karbonhidrat ve şeker içeren besinlerden uzak durulmalıdır. Fiziksel enerjiyi yükseltmek için de vitaminler ve takviyeler almak da faydalıdır. Özellikle bu dönemlerde C ve B vitaminleri çok önemli. Bol bol su içilmesi, sigara ve alkol gibi zararlı maddelerden uzak durulması gerekir. Metabolizmayı zayıfl atır, vücudun enerjisini düşürür, kalitesiz yaşam, yorgunluklar, ağrı ve mutsuzluk hali yaratır. Zararlı alışkanlıklardan uzak durmak, açık havada dolaşmak, kapalı alanları havalandırmak enerji artışına yardımcı olur.

Mevsim Geçişlerinde Bahar Yorgunluğu

Küçük molalar verin: Düşük enerjiden yakınanlar için gün içerisinde verilen küçük molalar oldukça verimli bir uygulama olabilir. Ofi ste çalışan ve enerjisi düşenler için 10-15 dakikalık bir mola güne enerjik bir şekilde devam etmeyi sağlar.

Ertelediğiniz işlerle enerjinizi düşürmeyin: Ertelemek insanların enerjisini alır. Ertelemek arkanızda dağların birikmesini sağlar. Bir şeyi ertelemek onu yok etmez. Yapılması ertelenen her şey arka planda varlığını rahatsız edici bir şekilde sürdürmeye devam eder. Cep telefonlarında çalıştırılan ama kapatılmayan uygulamalar cep telefonlarının şarjını bitirir. Ertelenen işler de bu şekilde insanların enerjisini bitirir. Beklemeden harekete geçin. Örneğin spora başlamaya karar verin, kararınızı ertelemeyin şimdi başlayın.

Mevsim Geçişlerinde Bahar Yorgunluğu

Motivasyon şart: Motivasyon insanın yaşama enerjisi için gerekli olan yakıttır. Motivasyon için akla gelebilen her şey denenebilir. Sevilen müzikleri dinlemek insanı motive edebilir, enerjisini yükseltebilir. Eğer böyle bir motivasyon yöntemi işe yarıyorsa güne sevilen müziklerle başlamak doğru olacaktır.

Meditasyon yapın: Meditasyon sağlıklı ve başarılı olmak isteyen her insanın uygulaması gereken bir yöntemdir. Sabah ve akşam yaklaşık olarak 10-15 dakikalık iki büyük seans ve gün içerisinde yapılan küçük seanslar ile insan kendini motive edebilir. Meditasyon enerjik bir şekilde güne başlamayı ya da devam etmeyi sağlar. Uyumadan önce yapılan meditasyon ise yarın yeni bir güne başlamamızı ve beynimizdeki çöpleri temizlememizi sağlar. Enerjinizi tazelemek için meditasyon yapın.

Mevsim Geçişlerinde Bahar Yorgunluğu