ARFF Araçlarında Neden Tam Otomatık Şanzıman Tercıh Edılmelı?

Alper Eral / ZF Services Türk-OE-Satış Mühendisi

Havaalanlarında kurtarma operasyonları itfaiye araçları için zorlu bir sınavdır. Hem yangın söndürme için binlerce litre suyu taşımaları hem de çabuk hızlanmaları ve her türlü zeminde zorlu sürüş manevralarını gerçekleştirmeleri gerekir. Kurtarma ekiplerinin havaalanının herhangi bir noktasına üç dakika içinde ulaşması gerektiğinden, bu ağır, çok akslı ve tüm tekerleklerden tahrikli, özel araçların güç aktarma organları çok zorlu koşullar altında çalışmaktadır.

Tam otomatik bir şanzıman, ARFF araç kullanımını maliyet yönünden oldukça efektif ve yüksek tork değerlerine dayanıklı hale getirir, ivmelenmeyi geliştirir ve vites geçişlerini değişken topografiye uygun olarak gerçekleştirir. Böylece sürücüler tamamen zorlu manevralara odaklanabilir. ARFF araçlarında kullanılan tam otomatik şanzıman sistemi, zorlu arazi koşullarına dayanması ve arazi, çoklu akslı veya tüm tekerlerden tahrikli özel amaçlı araçların görevleri için talepleri karşılaması amacıyla tasarlanır. Şanzımanın elektronik sistemi her araca göre hassas bir şekilde konfigüre edilir. Böylece sürücünün kavrama ve vites değişimi ile uğraşmasına gerek kalmaz.

Akıllı Tahrik Tork Kontrolü Şanzıman Ömrünü Uzatıyor

ARFF araçlarında, otomatik şanzımana entegre Akıllı Tahrik Tork Kontrolü (Smart Driveline Torque Control) sayesinde aksi halde çok daha büyük şanzımana ihtiyaç duyacak motorlar ile uyum içinde çalışır; böylece maliyet, ağırlık ve montaj alanından tasarruf sağlanır. Akıllı Tahrik Tork Kontrol Sistemi motorun tork değerini kontrol ederek, güç aktarma organlarının aşırı yüklemeye maruz kalmadan, motordan maksimum performans elde edilmesini sağlar. Üretilen fazla tork, soğutma sistemi, elektrik üretimi veya diğer yardımcı güç ünitelerine aktarılabilir. Böylece sürüş performansının en karmaşık uygulamalarda dahi hiçbir kesintiye uğramadan çalışması sağlanır.

Entegre Retarder ile Daha Yumuşak Frenleme, Daha Az Aşınma

Lock-up diye tabir edilen entegre kilitli kavramaya sahip tork konvertörü, yumuşak bir kalkış, mükemmel ivmelenme ve düşük motor devirlerinde dahi sessiz çalışma sağlar. Entegre torsiyon damperi, istenmeyen motor titreşimlerini, daha şanzımana ulaşmadan önce filtreler ve sönümler. Entegre retarder ise yumuşak bir frenleme, asgari aşınma ve yıpranma ile güvenle durdurur.

Şanzıman Soğutma Sistemi ve İklim Koşulları

Şanzımandaki soğutma sisteminin özelliklerinin doğru seçilmesi büyük önem taşır. Çift soğutuculu bir sistem kullanılması, Türkiye’nin de aralarında bulunduğu ülkelerde görülen aşırı yüksek dış ortam sıcaklıklarında dahi yağ sıcaklığının düşük kalmasını sağlar. Bu sayede araç her zaman göreve hazır durumda bekleyebilir.

 

Alper Eral Kimdir?

1988 İstanbul doğumlu olan Alper Eral, 2008 yılında Alman Lisesi’nden mezun oldu. Lisans eğitimini 2012 yılında Yeditepe Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümü’nde tamamlayan Eral, 2013 yılında Yıldız Teknik Üniversitesi’nde İşletme Yönetimi üzerine yüksek lisans yaptı. 2015 yılından bu yana ZF Services Türk’te OE-Satış Bölümü’nde çalışan Eral, bugüne değin iş makineleri, zirai araçlar, raylı sistemler, endüstriyel uygulamalar, otobüs, kamyon ve telematik sistemler ürün gruplarına ilişkin projelerde görev aldı. Eral, 2017 yılından beri sivil ve askeri özel araçlar için güç aktarma sistemlerinin satışından sorumlu.